Debat     Galleri     Log in
Ræs kører man på bane - og ikke på gade

Af Journalist Ronald Nielsen, MedieKontoret

Som han sidder der over en kop kaffe, ser han meget stille og rolig ud. Til andre tider er der anderledes fart over feltet. Når Thue Kristensen - for det er ham, det handler om - sætter sig bag rattet i sin Renault Clio Cup, hører han til blandt de hurtige "drenge" i dansk motorsport. Og han elsker, når det lykkes ham at give konkurrenterne baghjul.

Den 30-årige viborgenser, som p.t. er Viborgs eneste banekører med licens, har i de seneste år bevæget sig hastigt opad inden for dansk banemotorsport. I 2006 vandt han N2-klassen i standardvognsrace. Året efter rykkede han - bag rattet i sin Peugeot 106 GTI - op i den langt hårdere Advan Cup-klasse, hvor han klarede sig fortræffeligt i sæsonens første halvdel, men efter et par uheld faldt noget tilbage i den anden halvdel af sæsonen. Nu står den så på Renault Clio Cup. Og her er konkurrencen væsentligt hårdere, når løbene køres på for eksempel Ring Djursland, Jyllands Ringen eller Padborg Park.

- De biler, vi kører i, er jo i princippet identiske, så hvem der løber af med sejren, er næsten udelukkende op til køreren selv og hans mod og evne til at satse, ikke mindst i svingene, siger Thue Kristensen, der har kørt ræs, siden han var en lille knægt.

Gokart og markræs
Han startede med en hjemmelavet gokart med plæneklippermotor, da han var fem-seks år. Fortsatte med markræs i en gammel Ladas. Fik en rigtig gokart, som han i flere år kørte med på banen i Fauerholdt ved Ikast. Så holdt han en pause i nogle år, indtil han for få år siden vendte tilbage til motorsporten med fuld musik.

I dag er han medlem af team'et hos Poulsen Motorsport, der har hovedsæde i Padborg, men værksted i Viborg, hvor Thue Kristensen har base sammen med Poulsen Motorsports øvrige kørere.

 


Jeg er vild med at køre ræs. På bane, vel at mærke. Ræs er nemlig ikke noget, man skal køre på landevejen, siger Thue Kristensen

Renault Clio Cup, som han kører i, er bygget fra bunden af Renault Sport i Frankrig, der har hentet meget af teknikken fra Formelt Renault 2000.

- Mit mål for denne sæson er at slutte i Top 10 i Renault Clio Cup, men nu må vi jo se, hvor langt talentet rækker. Heldigvis har jeg nogle gode lokale sponsorer til at støtte mig, men jeg kan stadig bruge flere, siger Thue Kristensen, der har AC Hydraulic som hovedsponsor og ligeledes henter støtte hos blandt andre Bach Gruppen, Schrammbiler, Erik Jacobsen, OJ Truck og HP Ståltag.

- Jeg er vild med at køre ræs. På bane, vel at mærke. Ræs er nemlig ikke noget, man skal køre på landevejen. Det er alt for farligt - både for én selv og for medtrafikanter og andre, siger Thue Kristensen, som for få år siden selv havde et længere sygdomsforløb, da han, holdende i sin bil ved et kryds, blev påkørt bagfra.

Næste afdeling af Renault Clio Cup er Grand Prix'et på Jyllands Ringen den 16.-17. august. Her har du mulighed for at se Thue Kristensen for fuld udblæsning.

<-- Tilbage